Veelgestelde vragen

Garden Tours bestaat inmiddels al weer heel wat jaren. In al die jaren hebben we veel klanten mogen verwelkomen en naar allerlei uiteenlopende bestemmingen mogen brengen. Veel reizigers keren elk jaar weer terug en zijn trouwe klanten geworden. Toch hoeven allerlei zaken, die voor ons duidelijk zijn, dat niet voor onze klanten te zijn. We maken daarom van deze mogelijkheid gebruik om een aantal zaken toe te lichten.
Voor het boeken
Praktische info over wat inbegrepen is, niveau en voorbereiding.
Hoe boek ik een reis?
Zodra u een reis heeft gekozen klikt u op “Nu Boeken”. Een nieuwe pagina zal openen, waar u al uw gegevens kunt invullen en de reis definitief kan boeken.
Wat is inbegrepen en wat niet?
Vanaf reisseizoen 2026 zullen alle bijkomende kosten, zoals de entreekosten, boekingskosten, kosten SGR en de bijdrage calamiteitenfonds, in de reissom worden meegenomen.
Niet inbegrepen zijn de toeslagen voor het gebruik van een éénpersoonskamer en/of -hut, kosten van persoonlijke uitgaven en niet inbegrepen lunches. Verder kunt u nog denken aan fooi voor reisleider en chauffeur.
en eventuele kosten voor reis- en/of annuleringsverzekering en vrijwillige extra compensatie CO2 uitstoot via Climate Neutral Group.
Kan ik met een rolstoel of rollator reizen?
Het maken van een tuinreis vraagt om een zekere mobiliteit. Tuinen kunnen heel verschillend zijn. Van zeer grote tuinen waarbij veel gewandeld moet worden, tot kleine tuinen met trappen en ongelijke ondergronden. De tuinen die wij bezoeken zijn niet altijd rollator- of rolstoelvriendelijk. Dient u frequent gebruik te moeten maken van een rolstoel, dan achten wij de aanwezigheid van een persoonlijk begeleider noodzakelijk.
Bij de reizen geven wij de intensiviteit aan. Wij raden u aan bij het maken van uw beslissing hiermee rekening te houden. Mocht u met betrekking tot de zwaarte van een reis vragen hebben, dan kunt u altijd een van onze enthousiaste medewerkers vragen om advies.
Wat wordt bedoeld met reizen in kleine groepen?
Onze reizen gaan gemiddeld met ongeveer 25 mensen op pad. Dit kan betekenen dat u met 20 mensen in het vliegtuig zit, of dat u met circa 30 mensen met de bus op weg gaat. Wij streven ernaar om niet met (te) volle bussen te reizen, om u optimaal te laten genieten van zowel de reis als de tuinen.
Kan ik ook als alleenreizende op tuinreis?
Iedereen is welkom op de tuinreizen van Garden Tours. Tijdens het boekingsproces heeft u de mogelijkheid om aan te geven dat u een kamer voor alleengebruik wilt. Er zijn altijd een aantal kamers voor alleengebruik beschikbaar, maar op sommige reizen kunnen deze beperkt beschikbaar zijn vanwege de restricties van hotels. De toeslagen die wij doorberekenen worden door de hotels vastgesteld en Garden Tours verdient hier niets aan. Waar mogelijk probeert Garden Tours voor diegenen die alleen reizen een 2-persoonskamer voor alleen gebruik te reserveren. Wilt u een kamer delen? Dat is uiteraard mogelijk, maar dan dient u zelf een kamergenoot aan te dragen.
Tijdens het boeken
Alles over boeken, betalen en kameropties.
Waarom werkt Garden Tours met aanbetalingen?
Garden Tours gaat met de tijd mee en daarom zijn wegens veranderingen in de markt de annuleringsvoorwaarden aangepast. Hierdoor is het noodzakelijk om ook met aanbetalingen te gaan werken
Uw gekozen reisdatum staat ‘op aanvraag’. Wat betekent dit?
Bij de prijsvermelding van de door u gekozen reis staat bij de vertrekdatum ‘op aanvraag’. Dat betekent dat we nog wel genoeg plaatsen in de bus hebben, maar bijvoorbeeld geen 1-persoonskamers meer in voorraad. U kunt de reis gewoon inboeken. Garden Tours gaat vervolgens bij het hotel en/of overtocht informeren of de door uw gewenste accommodatie nog gereserveerd kan worden. Zodra wij de accommodatie akkoord krijgen, wordt u geïnformeerd.
Wat is het verschil tussen een ‘double’ en een ‘twin’ room?
In een double room bevindt zich één groot 2-persoonsbed. Een twin room heeft twee bedden (meestal twee 1-persoonsbedden). Er zijn over het algemeen minder twinrooms beschikbaar in hotels in Groot-Brittannië en Frankrijk en daarom kan het voorkomen dat echtparen die een twinroom wensen toch aangewezen zijn op het gebruik van een groot 2-persoonsbed.
Waarom kan de overtocht voor de reis afwijken dan gepubliceerd op de website?
Bij het publiceren van ons reisprogramma is het vaak nog niet mogelijk om alle overtochten te reserveren. Uiteraard doen wij ons uiterste best om de gewenste overtochten vast te leggen, maar soms is dit vanwege de grote internationale vraag niet mogelijk. Wij kiezen dan tijdig om een andere overtocht vast te leggen, zodat u in ieder geval verzekerd bent van een overtocht naar het Verenigd Koninkrijk.
Na het boeken
Wijzigingen, documenten en saldo.
Wanneer gaat een reis niet door?
Onze reizen worden op een minimum aantal deelnemers gecalculeerd. Zien wij dat het aantal behaald is of vinden wij dat een reis goede kans van slagen heeft? Dan sturen wij u een e-mail met dit goede nieuws en verzoeken wij u om het restantbedrag, vermeld op de factuur, aan ons te voldoen. Mochten wij besluiten dat een reis niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen, dan zullen wij u proberen tijdig te informeren en dan zal de aanbetaling aan u worden terugbetaald.
Welke tuinen worden tijdens de reis bezocht?
Op de website maken we een opsomming van tuinen, die tijdens uw reis bezocht gaan worden. De website gaat eind oktober online, de tuinbezoeken vinden dikwijls op zijn vroegst meerdere maanden later plaats. In die tussentijd kan er nog van alles gebeuren en dat geldt zeker voor de privétuinen. Daarom is het soms nodig, om een enkel tuinbezoek aan te passen.
Wanneer krijg ik de reispapieren?
Een precieze dagindeling ontvangt u minstens 8 dagen voor vertrek samen met een deelnemerslijst. We streven ernaar, deze informatie eerder naar u toe te sturen.
Wanneer krijg ik mijn ticket voor een vliegreis?
Op de luchthaven staat de reisleider of een medewerker van Garden Tours op de afgesproken tijd en plaats klaar voor de vlucht. Er worden geen papieren tickets meer uitgegeven door luchtvaartmaatschappijen en is het niet mogelijk om u vooraf in te checken voor een vlucht. Het inchecken is op basis van uw geldig paspoort of ID-kaart. Daarom staat er altijd iemand vanuit Garden Tours voor u klaar om u te helpen bij de incheck en zodoende te zorgen dat u met een gerust gevoel aan de reis kunt beginnen. Aan de balie of bij de incheckzuil krijgt u dan uw boardingpass waarmee u zich op de aangegeven tijd dient te melden bij de gate.
Waarom is er extra reisleiding aanwezig op verre reizen?
We krijgen hier tijdens na afloop van een meer exotische reis wel eens vragen over: wat doet die extra reisleiding op een verre reis eigenlijk, als er ook al een plaatselijke gids actief is? Vanaf Madeira en verder maken we gebruik van plaatselijke gidsen, die altijd meer weten van hun bestemming dan onze reisleiding. Het gaat dan niet over beplanting, maar over allerlei bijzonderheden over het land zelf en die willen we u niet onthouden. Die gidsen gaan echter ’s avonds vaak weer naar huis en laten dan de groep achter. Wij vinden, dat er altijd reisleiding bij een groep aanwezig moet zijn. Gebeurt er immers bij afwezigheid van een plaatselijke gids iets, dan staat de gast er alleen voor. Dat willen we niet, vandaar!
Kan ik ook pinnen tijdens de reis?
Onze reizen zijn vaak relatief kort van duur, waarbij wij u toch zoveel mogelijk mooie tuinen en culturele hoogtepunten willen laten zien.
Het is daarom zeer lastig om een pinstop in te lasten tijdens de reis.
Tegenwoordig kunt u in alle grotere tuinen gewoon met uw pinpas betalen, waardoor ponden niet direct nodig zijn.
Indien u vooraf ponden wenst te kopen kunt u hier ponden bestellen en klaar laten leggen op een kantoor naar keuze of thuis laten bezorgen.
Mag er gerookt worden in de touringcar of in het hotel?
Het is wettelijk verboden om te roken in de touringcar. Veel hotels hebben een steeds strenger beleid ten opzichte van roken en daarom zijn vrijwel alle kamers niet-roken kamers. Op sommige bestemmingen kan het zelfs verboden zijn om in de tuinen te roken, bijvoorbeeld in Costa Rica.
Kan ik tijdens de reis drankjes kopen in de touringcar?
Wordt de reis gereden met een touringcar vanuit Nederland, dan zijn tijdens de reis drankjes beschikbaar bij de chauffeur. Tegen contante betaling aan de chauffeur zijn o.a. koffie, thee, water en frisdranken verkrijgbaar. Voor snacks tijdens de reis dient u zelf te zorgen.
Tot wanneer kan ik mijn opstapplaats wijzigen?
U kunt uw opstapplaats wijzigen tot uiterlijk 2 weken voor vertrek. Hierna zal €15,- in rekening worden gebracht voor het wijzigen van uw opstapplaats.
Hoe laat moet ik bij mijn opstapplaats aanwezig zijn?
Op de reispapieren die u van ons ontvangt staat vermeld hoe laat we vertrekken vanaf de opstapplaatsen. We verzoeken u vriendelijk om een kwartier voor dit tijdstip aanwezig te zijn.
Mag ik planten meenemen in de bus?
In overleg met chauffeur en reisleider kunt u uiteraard planten meenemen. Denkt u hierbij wel aan de eventuele beperkte ruimte in de bus.
Vanuit Groot Brittannië is het (vanwege de Brexit) niet (altijd) meer mogelijk om planten mee te nemen. Dit in verband met gewijzigde in- en uitvoerrechten. Kijk op de site van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit voor de laatste regels.
Garden Tours (en/of de busmaatschappij) is niet verantwoordelijk voor eventuele schade aan de planten. Ook is Garden Tours niet aansprakelijk als u uw planten moet achterlaten bij de douane, bijv. door het ontbreken van de juiste papieren.
Hoeveel fooi moet ik betalen bij een busreis voor een reisleider en chauffeur?
De fooi is geen verplichting maar wel een blijk van waardering voor de goede service. Een richtlijn is € 2,- per reiziger per dag voor zowel de chauffeur als de reisleiding.
Hoe laat komen we na de terugreis aan in Nederland?
De verwachte aankomsttijd voor reizen naar het Verenigd Koninkrijk (via Het Kanaal) op de laatste reisdag is onder voorbehoud:
19:30 uur Lokeren
20:00 uur Breda
21:15 uur Utrecht
22:00 uur Amersfoort
De verwachte aankomsttijd van alle overige reizen staan vermeld bij opstapplaatsen.
Dit zijn indicaties en de aankomsttijden zijn sterk afhankelijk van de overtocht en de drukte op de weg.
Op de reispapieren die u van ons ontvangt staat vermeld hoe laat we ongeveer aankomen bij de opstapplaatsen.
Kan ik mijn reis annuleren of een reiziger vervangen?
Ja, dat kan. Bij annuleren zijn er echter wel kosten aan verbonden. Indien één of meerdere van de aangemelde reizigers verhinderd is aan de reis deel te nemen, kan/kunnen deze reiziger(s) op verzoek van de reiziger worden vervangen door een ander persoon c.q. door andere personen. Zie hiervoor onze algemene voorwaarden.
Beleid & voorwaarden
Algemene voorwaarden, SGR en calamiteitenfonds.
Wat is de SGR?
De SGR staat voor Stichting Garantiefonds Reisgelden. Garden Tours is aangesloten onder nr. 2284, dus dat betekent dat de door u betaalde reissom altijd gegarandeerd is en wordt terugbetaald in het onwaarschijnlijke geval dat wij niet aan onze verplichtingen kunnen voldoen.
Waarom moet ik de verplichte deelnemersbijdrage SGR betalen?
Meer dan 20 jaar heeft de reiziger gebruik kunnen maken van gratis garantie op zijn vakantie. Het garantiefonds SGR had in de vele jaren daarvoor namelijk voldoende vermogen opgebouwd om de risico’s voor de consument te dekken bij een faillissement van een aangesloten reisonderneming. Maar corona gooide ook hier roet in het eten, waardoor de reiziger een klein steentje moet bijdragen om ‘garantie op je geboekte vakantie’ mogelijk te houden. Voor een uitgebreidere uitleg, kunt u het filmpje bekijken: https://youtu.be/q4LwY83R9KI
Wat is het Calamiteitenfonds?
Het zal u maar gebeuren: u bent zorgeloos op vakantie gegaan en tijdens uw reis doet zich op uw bestemming een natuurramp voor. Of er breken ernstige onlusten uit. Het kan zijn dat daardoor uw reisprogramma moet worden aangepast. Of dat u naar een ander hotel moet worden gebracht. Soms moet een reis zelfs worden afgebroken en moet u eerder terug naar huis. Dat kost natuurlijk geld. Maar wie betaalt dat? Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat de reis moet worden aangepast. Als de reis moet worden afgebroken dan geeft het fonds een vergoeding voor de niet genoten reisdagen.
Hoe gaat Garden Tours om met klachten?
We verzoeken u om klachten voorafgaand of tijdens de reis aan Garden Tours of de reisleiding te melden, zodat wij deze ter plaatse voor u kunnen oplossen. Wordt de klacht pas na de reis door u bij ons gemeld, dan zullen wij deze slechts ter kennisname aannemen.


