Veel gestelde vragen

Garden Tours bestaat inmiddels al weer heel wat jaren. In al die jaren hebben we veel klanten mogen verwelkomen en naar allerlei uiteenlopende bestemmingen mogen brengen. Veel reizigers keren elk jaar weer terug en zijn trouwe klanten geworden. Toch hoeven allerlei zaken, die voor ons duidelijk zijn, dat niet voor onze klanten te zijn. We maken daarom van deze mogelijkheid gebruik om een aantal zaken toe te lichten.

Wat is de SGR?

De SGR staat voor Stichting Garantiefonds Reisgelden. GARDEN TOURS is aangesloten onder nr. 2284, dus dat betekent dat de door u betaalde reissom altijd gegarandeerd is en wordt terugbetaald, in het onwaarschijnlijke geval dat wij niet aan onze verplichtingen kunnen voldoen.

Wat is het Calamiteitenfonds?

Het zal u maar gebeuren: u bent zorgeloos op vakantie gegaan en tijdens uw reis doet zich op uw bestemming een natuurramp voor. Of er breken ernstige onlusten uit. Het kan zijn dat daardoor uw reisprogramma moet worden aangepast. Of dat u naar een ander hotel moet worden gebracht. Soms moet een reis zelfs worden afgebroken en moet u eerder terug naar huis. Dat kost natuurlijk geld. Maar wie betaalt dat? Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat de reis moet worden aangepast. Als de reis moet worden afgebroken dan geeft het fonds een vergoeding voor de niet genoten reisdagen.

Is Garden Tours verzekerd?

Garden Tours heeft een Tour Operators Aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dat betekent, dat er direct na een ongeval of calamiteit hierop een beroep kan worden gedaan, zonder dat er eindeloos op tegenpartijen hoeft te worden gewacht. Dat is dus ook in uw voordeel! Let er voorts op, dat u wel goed verzekerd bent voordat u op reis gaat. Goed om te weten: met een afgesloten reisverzekering bent u niet alleen voor diefstal verzekerd, maar wordt u, als dat nodig is, ook gerepatrieerd vanuit het buitenland naar Nederland.

Biedt Garden Tours ook extra service voor haar klanten?

Al eerder zorgden wij ervoor, dat u via GWK Travelex aan de benodigde UK Ponden kon komen. Ook is het mogelijk, om bij vliegreizen gebruik te maken van een uiterst gerieflijke manier de auto bij Schiphol te parkeren. Tot op heden hebben wij met King Parking louter positieve ervaringen opgedaan.

Wanneer krijg ik mijn ticket voor een vliegreis?

Op de luchthaven staat de reisleider of een medewerker van GARDEN TOURS op de afgesproken tijd en plaats klaar met de E-tickets voor de vlucht. Tegenwoordig worden geen papieren tickets meer uitgegeven door luchtvaartmaatschappijen en is het niet altijd mogelijk om u vooraf in te checken voor een vlucht. Daarom staat er altijd iemand vanuit GARDEN TOURS voor u klaar om u te helpen bij de incheck en zodoende te zorgen dat u met een gerust gevoel aan de reis kunt beginnen. Aan de balie of bij de incheckzuil krijgt u dan uw boardingpass waarmee u zich op de aangegeven tijd dient te melden bij de gate.

Waarom kan de overtocht voor de reis afwijken dan gepubliceerd in de brochure?

Dit kan wel eens verwarring veroorzaken. Het afgelopen jaar kon het voorkomen, dat u geboekt had op een reis waarbij de overtocht naar Engeland via de Eurotunnel werd aangeboden, maar later via een veerboot werd uitgevoerd. Het bleek soms, dat het niet mogelijk was om gebruik te maken van de Eurotunnel. De reden? Er wordt voorrang gegeven aan Engelse of Franse klanten. Daar kunnen we niets aan doen. We staan maanden op de wachtlijst, maar uiteindelijk blijkt dat het niet goed gaat komen. Daarom hebben we het afgelopen seizoen meerdere malen ter elfder uren moeten beslissen om alsnog naar de ferry uit te wijken. Prijsverschil: geen. De prijs is dus op geen enkele manier van invloed op onze keuze. We hebben besloten, om gelijk voor de ferry te kiezen als er bij de Eurotunnel bepaalde data niet kunnen worden gegarandeerd, zo weet u eerder waar u aan toe bent. Die keuze heeft verder geen invloed op het programma of prijs. Nog steeds wordt er een tuin in de namiddag bezocht en komt u op een acceptabele tijd in uw hotel aan. Iedere oversteek heeft zijn voordelen: een kleine tijdwinst bij de tunnel, de meer gerieflijke manier om de lunch te gebruiken bij de overtocht via de ferry.

Wat is het verschil tussen een ‘Double’ en een ‘Twin’ kamer?

Op een kamer met een double bed bevindt zich één groot 2-persoonsbed. Een kamer met twin beds heeft twee bedden (meestal twee 1-persoonsbedden). Er zijn over het algemeen minder twin kamers beschikbaar in hotels in Groot-Brittannië en Frankrijk, zodat deze meestal niet voor echtparen bestemd worden.

Welke tuinen worden tijdens de reis bezocht?

In onze brochure maken we een opsomming van tuinen, die tijdens uw reis bezocht gaan worden. De brochure gaat begin december in druk, de tuinbezoeken vinden dikwijls op zijn vroegst meerdere maanden later plaats. In die tussentijd kan er nog van alles gebeuren en dat geldt zeker voor de privétuinen. Daarom is het soms nodig, om een enkel tuinbezoek aan te passen. Dit is een van de redenen om de entreeprijzen niet inclusief te nemen. Aangezien de koers van vreemde valuta flink kan fluctueren kan het ook in uw voordeel zijn dat wij geen entreeprijzen in de reissom opnemen.
Soms worden niet alle tuinbezoeken in de brochure vermeld, simpelweg omdat hier geen ruimte voor is. We streven er echter naar, om ook op de reisdagen vanuit Nederland naar Engeland v.v. via Calais of Duinkerken minstens één tuin te bezoeken. Voor de overige reisdagen geldt, dat er minstens twee, maar dikwijls ook drie bezoeken aan tuinen of stadjes worden gebracht.

Waarom is er extra reisleiding aanwezig op verre reizen?

We krijgen hier tijdens na afloop van een meer exotische reis wel eens vragen over: wat doet die extra reisleiding op een verre reis eigenlijk, als er ook al een plaatselijke gids actief is? Vanaf Madeira en verder maken we gebruik van plaatselijke gidsen, die altijd meer weten van hun bestemming dan onze reisleiding. Het gaat dan niet over beplanting, maar over allerlei bijzonderheden over het land zelf en die willen we u niet onthouden. Die gidsen gaan echter ’s avonds vaak weer naar huis en laten dan de groep achter. Wij vinden, dat er altijd reisleiding bij een groep aanwezig moet zijn. Gebeurt er immers bij afwezigheid van een plaatselijke gids iets, dan staat de gast er alleen voor. Dat willen we niet, vandaar!

Wanneer gaat een reis door?

Onze reizen worden op een minimum aantal deelnemers gecalculeerd. Zien wij dat het aantal behaald is of vinden wij dat een reis goede kans van slagen heeft? Dan sturen wij u een factuur. De factuur is tevens het bewijs dat de reis definitief doorgaat. Mochten wij besluiten dat een reis niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen, dan zullen wij u proberen tijdig te informeren.

Hoe ziet de dagindeling van de reis eruit?

Een precieze dagindeling ontvangt u minstens 8 dagen voor vertrek samen met een deelnemerslijst per post of per e-mail. We streven ernaar, deze informatie eerder naar u toe te sturen. Bij vrijwel alle tuinreizen proberen we op elke dag tuinen te bezoeken, dus ook op de eerste en laatste reisdag, uitzonderingen daargelaten. Normaliter bezoekt u op de eerste en laatste dag dus één tuin en op de tussenliggende dagen 2 tot 3 tuinen, afhankelijk van de grootte van de tuin en of er eveneens een stadsbezoek is ingepland.

Meer weten hoe een tuinenreis verloopt?

Lees dan het verhaal ‘Tuinreis voor beginners‘ op onze website.

Meer weten over een specifieke reis?

Op de website www.gardentourist.nl vindt u onder meer belevingsverhalen van deelnemers en reisbegeleiders over de reizen die ze met Garden tours hebben gemaakt.