Hoe gaat Garden Tours om met het coronavirus?

Het is fijn dat we weer tuinreizen kunnen maken naar een aantal bestemmingen binnen Europa. Voor een veilig verloop van deze reizen, hebben we een aantal voorschriften opgesteld. Lees deze richtlijnen goed door voordat u op tuinreis gaat, zodat we op een veilige manier kunnen blijven genieten van de mooie tuinen die we de afgelopen maanden hebben moeten missen.

Veiligheidsvoorschriften rondom reizen met Garden Tours

  • We gaan uit van zowel de Nederlandse richtlijnen voor busreizen als de geldende richtlijnen op uw bestemming. Garden Tours informeert u over de geldende richtlijnen op uw bestemming in de reispapieren.
  • Voor vertrek vult u een gezondheidsverklaring in, die u van Garden Tours ontvangt. Stapt u niet in de bus wanneer u koorts, verkoudheidsklachten of andere COVID-19 symptomen heeft. 
  • U draagt in de bus een mondkapje. U zorgt zelf voor de aanschaf en het juist gebruiken van het mondkapje. 
  • Onderweg, in restaurants, in het hotel en tijdens excursies zullen we de lokale procedures en richtlijnen zoals ingesteld voor de specifieke branche volgen. 
  • U mag naast uw huis- of kamergenoot plaatsnemen in de bus. Reist u alleen, dan kunt u ook (onder voorbehoud) alleen in de bus plaats nemen. 
  • U draagt zo veel mogelijk zorg voor uw eigen bagage en plaatst deze op de door de chauffeur aangewezen plek. 
  • In de bus zal desinfecterende handgel aanwezig zijn.
  • De bus wordt extra scherp gecontroleerd op ventilatie, reiniging van airconditioning, regelmatige vervanging van de luchtfilters en dagelijkse reiniging.
  •  Het toilet aan boord van de bus is enkel te gebruiken voor noodgevallen. Er zullen extra sanitaire stops worden ingelast.
  • U wordt verzocht zo veel mogelijk te blijven zitten tijdens het rijden. Alleen in urgente gevallen is het toegestaan om door het gangpad te lopen.
  • Drankjes mogen verkocht worden in de bus, de chauffeur zal een overzicht bijhouden en aan het einde van de reis zal er een vast moment zijn waarbij u de rekening aan de chauffeur kunt voldoen.
  • Houd u aan de regels. De chauffeur bepaalt wat mag en wat niet mag in de bus en heeft de bevoegdheid om gasten de toegang tot de bus te ontzeggen.
  • Er is een nieuwe, vaste procedure voor het in- en uitstappen.
    • Stap in en stap uit via de middendeur.
    • Stap één voor één in en stap ook weer één voor één uit.
    • Blijf bij het instappen en uitstappen minstens de door de overheid geadviseerde afstand van elkaar vandaan.
    • Loop bij het instappen zover mogelijk door en ga dan pas zitten.
    • Passagiers gebruiken zo veel mogelijk dezelfde zitplaats.
    • Laat s.v.p. geen afval achter; en met name geen gebruikte mondkapjes.
    • Laat bij het uitstappen de passagiers die het dichtst bij de uitgang zitten het eerste uitstappen.

Veel gestelde vragen over het coronavirus en uw boeking

Wat is het actuele reisadvies per bestemming?

Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig. Bij Garden Tours houden wij het reisadvies per land nauwlettend in de gaten. Het is mogelijk dat het reisadvies weer wordt bijgesteld. Kijk voor het meest actuele reisadvies op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken

Wat is het verschil tussen een negatief reisadvies en een inreisverbod/inreisbeperking?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een land classificeren met ‘code rood’. Een land krijgt dan een negatief reisadvies dat inhoudt dat reizigers worden geadviseerd om niet naar dat desbetreffende land toe te reizen. 

Een land kan ook zelf besluiten om zijn grenzen te sluiten of reizigers een beperking op te leggen. Waardoor bijv. Nederlanders het land niet meer in kunnen komen of alleen met bepaalde voorwaarden. Dit noemen we een inreisverbod / inreisbeperking.

Ik heb een reis geboekt naar een land met een (in)reisbeperking. Wat moet ik doen?

Heeft u een reis geboekt naar een land met een (in)reisbeperkingen, dan ontvangt u persoonlijk bericht. We verzoeken dan ook vriendelijk niet zelf contact op te nemen en vragen enig begrip en geduld. Uiteindelijk ontvangt iedereen van ons persoonlijk bericht. Mocht de reis niet uitgevoerd kunnen worden, dan krijgt u van ons de speciale corona-voucher, conform de SGR voorwaarden.

Ik heb een reis geboekt. Kan ik gratis annuleren?

Een reis kan in principe niet zonder kosten worden geannuleerd. Reist u op korte termijn naar een land met een (in)reisbeperkingen, dan ontvangt u de corona-voucher, conform de SGR voorwaarden. Wilt u toch al annuleren voor een reis later dit jaar? Dan gelden onze algemene voorwaarden.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het coronavirus voor mijn reis?

De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is enkel van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of molestsituaties. Gezondheidsrisico’s zoals het coronavirus vallen niet onder deze definitie. Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking. Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteiten fonds zie https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

Dekt mijn reisverzekering de financiële gevolgen van het coronavirus?

Dit is afhankelijk van uw reis- en annuleringsverzekering die u heeft afgesloten. In sommige gevallen kunt u een vergoeding krijgen. Neem hiervoor contact op met uw verzekeraar.

Wat is een corona-voucher?

Deze voucher houdt in, dat u een jaar de tijd krijgt om eenzelfde of een andere reis bij ons uit te kiezen. Die reis mag ook in het volgende kalenderjaar plaatsvinden, zolang u uw keuze maar binnen een jaar kenbaar maakt. Uw voordeel: met deze voucher bent u ervan verzekerd dat u uw geld terug krijgt, mocht Garden Tours door omstandigheden in gebreke blijven. Dit geeft u financiële zekerheid.

NB: Indien er geen (in)reisbeperking van kracht is op uw reisbestemming en initiatief van annuleren niet van Garden Tours afkomstig is, dan wordt er geen corona-voucher verstrekt. Dan gelden onze algemene voorwaarden.

Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?

De waarde van de voucher is gelijk aan de op de voucher vermelde betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. De waarde van uw voucher wordt verrekend met de nieuwe reis. Als er dan een bedrag overblijft,  behoudt u als klant een restant van de voucher om te besteden, zolang de voucher geldig is.

Ik wil geen voucher. Ik wil geld terug. Wat zijn de mogelijkheden?

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur hebt voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing en ook het SGR staat garant voor de vouchers van onze pakketreizen. Besluit u uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan kunt u uiterlijk aan het einde van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na uitgifte van de voucher uw reissom gerestitueerd krijgen.

Op tuinreis in de nazomer? Wacht niet te lang met boeken! Vanwege de coronamaatregelen is er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!Bekijk de tuinreizen