Tuinreis voor beginners

Tuinplaatje

Hoe gaat dat nu eigenlijk, zo’n tuinreis? Veel van onze gasten kennen ook het klappen van de zweep, want die komen op herhaling. Bent u echter nooit mee geweest, dan is het wel een kwestie van afwachten! Ooit was de slogan van een reisorganisatie: wie aan ons denkt, hoeft verder nergens anders aan te denken. Dat verhaal gaat in principe ook op voor onze reizen. Zorg dat u op tijd op de afgesproken plaats bent, en wij zorgen voor de rest. Toch kan het geen kwaad, als we ook voor de nieuwkomers een tip van de sluier oplichten. Daarom hieronder van A tot Z – van het moment van boeken tot aan het moment dat u na de reis weer uitstapt – onderstaand verhaal.

Boeken en administratieve afwikkeling

U heeft de brochure ontvangen en jawel, daarin staat de reis van uw dromen. Daar heeft u altijd al heen willen gaan en nu is de mogelijkheid daar. Datum komt prima uit, prijs is wel hoog, maar vooruit, dan maar een paar weken vasten. U boekt in. Ouderwets, via het formulier uit de brochure, dat is nog steeds mogelijk. Of via onze website, ook dat is niet al te moeilijk. Alle gegevens heeft u ingevuld, dus dat is geregeld. U kunt zich via Garden Tours voor de reis verzekeren: het afsluiten van zowel een reis- als annuleringsverzekering is mogelijk. Vanzelfsprekend kunt u dat ook elders doen, maar we raden u wel aan verzekerd op reis te gaan. Voor verre reizen achten wij dat zelfs noodzakelijk! Natuurlijk worden bepaalde kosten bij ziekte of ongeval door uw ziektekosten verzekering vergoed, maar dat geldt niet voor alle kosten!

Na de boeking ontvangt u een bevestiging dat uw boeking is ontvangen en daarna gebeurt er een tijdje niets. Tijdens die periode moeten we afwachten, of we genoeg boekingen ontvangen om de reis te realiseren. Het is nooit leuk om rekeningen te ontvangen, maar wanneer er een rekening van Garden Tours op de deurmat valt, dan weet u zeker, dat de reis doorgaat en dat is gelukkig het geval voor het merendeel van onze reizen. Het kan echter voorkomen, dat er niet genoeg vraag is naar een reis. We kijken dan naar de door u opgegeven 2e keuze of 3e keuze. U wordt daarvan vanzelfsprekend wel op de hoogte gesteld. Heeft u geen andere keuze op het formulier of via internet opgegeven, dan wordt er door ons contact met u gezocht om te kijken of we toch nog iets voor u kunnen betekenen. Wellicht een andere bestemming? Uw reis gaat echter door, dus u hoeft zich nergens druk meer over te maken. Tenminste, als u de rekening betaald heeft… In principe ontvangt u slechts een enkele factuur. Uitzonderingen kunnen de tuinreizen naar verre bestemmingen vormen, daarvan wordt de vliegreis soms vooruit gefactureerd. Rond acht tot tien dagen voor vertrek ontvangt u daarna uw reisbescheiden: een deelnemerslijst, dat tegelijkertijd uw boekingsbewijs vormt en een globaal programma overzicht, zodat u weet, welke tuinen er zoal op het programma staan. Ook daarin vermeld: hoteladressen en eventuele vluchtgegevens. Vliegtickets worden door ons niet meegestuurd, maar ontvangt u op Schiphol van de reisleiding. Gaat u naar een land met een van de Euro afwijkende valuta, dan krijgt u van ons als service ook nog een voucher, waarmee u provisievrij bij een Travelex / Grens Wissel Kantoor uw geld kunt wisselen. We hebben dit gedaan omdat plaatselijke banken deze service niet meer willen verlenen. Aan deze actie kunnen echter geen rechten worden ontleend: als een Grens Wisselkantoor – u kunt alle vestigingen in Nederland op het internet nakijken – ver van uw woonplaats is verwijderd, dan kunnen wij daar geen mouw aan passen! Waarom die vreemde valuta? Bent u eenmaal onderweg op een tuinreis, dan kan de mogelijkheid tot pinnen beperkt zijn: in bomen zitten nu eenmaal geen pinautomaten. Zeker bij verre reizen raden we aan, om een credit card mee te nemen.

De reis

En dan is het zover: de reis gaat beginnen! Vliegreizen vertrekken vrijwel altijd vanaf Schiphol. Zo mogelijk hebben wij u van tevoren ingecheckt en ontvangt u van de reisleiding op Schiphol uw ticket, zodat u alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Dan naar de juiste gate, waar u zich moet melden. Na aankomst van de vlucht gaat u met de reisleiding naar de voor u klaarstaande bus: de tuinreis ter plaatse kan beginnen!

De klassieke busreis naar de meeste Franse, Belgische of vooral Engelse tuinen begint normaliter vanaf de stations Amersfoort, Utrecht en Breda voor de reizen naar Engeland , België en Vlaanderen. Als u echter met de nachtferries vaart, dan is de laatste opstapplaats Hoek van Holland (+ Amersfoort en Utrecht), Rotterdam Europoort (+ Amersfoort en Utrecht) of IJmuiden. In vrijwel alle gevallen reist u dan met een bus, die vanuit Nederland meegaat, met uitzondering van de reizen die vanaf IJmuiden vertrekken. In Newcastle wordt u dan door een Britse chauffeur met bus opgewacht. Als u op de van tevoren afgesproken plaats klaarstaat, dan komt daar de bus u ophalen op het op het programma vermelde tijdstip, vertragingen daargelaten. In geval van nood kunt u altijd ons bellen: in principe zijn we dag en nacht bereikbaar! In de bus heeft men geen vaste plaats, die kan per dag wijzigen. Aan rouleren in de bus doen we niet: als u de volgende dag gewoon weer op tijd bij de bus komt, dan kunt u elke dag opnieuw een andere plaats innemen. In Nederland zijn zowel de busmaatschappij als de bij het bedrijf in dienst zijnde chauffeurs goede bekenden van ons en dat geldt ook voor de busmaatschappijen die we gebruiken voor vervoer van onze passagiers in Ierland en Schotland. Toch zijn er verschillen: in Engeland en Ierland zult u vergeefs zoeken naar een koffiezetapparaat terwijl ook verfrissingen – limonade, bier, water, wijn – in buitenlandse bussen niet verkrijgbaar zijn. Dat in tegenstelling tot de Nederlandse bussen…

Reisleiding

Op al onze reizen is reisleiding aanwezig. Niet alleen als deskundige bij het bezoeken van de tuinen, maar ook om op te treden bij calamiteiten. Vertrekt u naar een verre bestemming (Madeira, Azoren, Japan, Indonesië, Zuid-Afrika enz.) dan gaat er in vrijwel alle gevallen zowel een Nederlandse als een plaatselijke gids mee. Entrees en lunchbedragen – in vrijwel alle reizen niet inbegrepen – worden door de reisleiding geïncasseerd en daarna voor u bij de tuinen en lunchadressen afgerekend. De reisleider heeft echter niet alleen verstand van plantjes, deze moet samen met de chauffeur ervoor zorgen dat de reis zich voltrekt zoals deze is gepland. Ook moet deze optreden bij eventuele calamiteiten die zich kunnen voldoen.

Hotel

In uw informatie staat ook vermeld in welk hotel cq welke hotels u verblijft. Het hotel kan modern zijn of klassiek. Dit staat zoveel mogelijk vermeld, net als de sterrenclassificatie. Bij voorkeur gebruiken we voor onze reizen hotels uit de 4**** categorie, bij uitzondering een hotel dat tot de beste 3*** hotels behoort. Voor een 1-persoonskamer betaalt u meer, ook deze toeslag staat vermeld in onze brochure en op onze website. In principe betaalt u dan voor het comfort van een 2-persoonskamer, alleen in sommige Italiaanse hotels wil het wel voorkomen dat deze over kleinere eenpersoonskamers beschikken. Diëten en speciale wensen worden door Garden Tours aan de betreffende hotels doorgegeven. Toch kan het geen kwaad dit nog eens te checken bij de reisleiding, want de weg van de receptie naar de keuken kan in een hotel wel eens erg lang zijn…

Tuinen en programma

Gewoonlijk bestaan de door u te bezoek tuinen uit een mixture van privétuinen en openbare tuinen, afhankelijk van het te bezoeken land. De ene keer slaat de schaal door naar openbare en/of historische tuinen, de andere keer naar privétuinen. U kunt ervan verzekerd zijn, dat we veel aandacht besteden aan de keuze van de tuinen: in het voorjaar zijn dat andere tuinen als in de zomer en ook in de nazomer wordt de keuze aangepast. Natuurlijk proberen we ons zo veel mogelijk aan de bezoeken aan de eerder in de brochure gepubliceerde tuinen te houden. Het kan echter door omstandigheden voorkomen, dat hiervan wordt afgeweken. Dat geldt ook voor de hotels. U kunt er echter van verzekerd zijn, dat, wanneer dit gebeurt, we zowel tuinen als hotels van dezelfde klasse als vervanging zullen vastleggen. De door ons genoemde reistijden zijn ook richttijden, het kan altijd gebeuren dat we, door omstandigheden gedwongen, hier vanaf moeten wijken. Het spreekt voor zich, dat u hiervan op de hoogte wordt gesteld. Normaliter bezoekt u niet meer dan drie tuinen op een dag – ’s morgens een tuin, ’s middags twee of in het geval van een grote tuin één tuin, of een combinatie van een grote en een kleinere tuin. In de tuinen bent u vrij om zelf rond te gaan kijken of dit onder begeleiding van de reisleiding te doen. Doet de gelegenheid zich voor, dan wordt er ook nog een stad bezocht. Het spreekt voor zich, dat we ook op een tuinreis onze ogen niet sluiten voor andere mooie zaken die er te zien zijn. Lunches worden in de tuinen of in een gezellige gelegenheid voor u besteld. Zijn de voorzieningen echter in de vorm van een zelfbedieningsrestaurant aanwezig, dan maken wij die keuze niet voor u. Dat geldt in principe ook als u op eigen gelegenheid een stadje verkent. Ook in dat geval laten we de keuze graag aan u over.

En dan is het al weer achter de rug, de tijd lijkt wel voorbij gevlogen, alsof u amper bent weggeweest! Aan de andere kant zorgt de schat aan ervaringen en indrukken die u tijdens de reis heeft opgedaan voor oneindig veel naplezier. Het is dan ook geen wonder dat we onder onze reizigers opvallend veel vaste klanten mogen rekenen…

Geef een reactie

Vul onderstaand formulier in om te reageren.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een

*
*